Husk at tørre godt mellem tæerne hver gang du har været i bad. På den måde forebygger du svamp i huden.

Smør fødderne ind i creme hver aften når du er gået i seng, så slipper du for at skulle gå på glatte, fedtede fødder, og cremen får tid til at trænge ind i huden.

Husk at huden ofte er mere tør i vinterhalvåret, hvor der er koldt. Det kan være en god ide at bruge en creme der giver lidt mere fedt og fugt.

Det er rigtig godt for fødderne at skifte sko flere gange i løbet af en dag. Lad fødderne få luft en gang i mellem, gå ikke inde i varme vinterstøvler en hel dag, men hav et par skiftesko med på arbejde.

Vælg forskelligt fodtøj til arbejde, fest og fritid. Hvis du går hjemme hver dag, er det dine hjemmesko der er de vigtigste.

Køb fodtøj om eftermiddagen, da fødderne ofte hæver lidt i løbet af dagen.

Som udgangspunkt skal dit fodtøj sidde fast på foden. Det skal kunne lukkes med snøre, velco eller lynlås for at foden ikke rutcher i skoen. Der skal være lidt plads foran tæerne, da din fod glider lidt frem, når du bøjer den. Du må ikke ramme forkanten/skosnuden med tæerne, og så er det vigtigt at tåkappen ikke trykker ned på neglene.

Vær opmærksom på at fødderne skal kunne ånde i skoene. Vælg gerne naturmaterialer.

Lav en skabelon af dine fødder, og brug den når du køber sko. Tegn omkring din fod når du står på et stykke papir, klip ud, og læg det i skoen. Skabelonen/din fod skal kunne være i skoen uden at skulle krølles/klemmes.

Vidste du?

- at sportsgrene som f.eks fodbold, håndbold, løb og golf belaster dine fødder med op til 10 gange din egen vægt?

Derfor er det vigtigt at vælge de rigtige sportssko, så du skåner dine fødder, og dermed resten af kroppen, mest muligt.